Leveransinformation

Leveransdatum – Stugor

I vårat ordersystem så kan vi INTE skriva in leveransvecka. Det står ett preliminärt datum på din order som avser leverans runt den veckan, vid vissa fall så kan det dra över till nästkommande vecka eller liknande, detta beroende helt och hållet på hur Schenker kör just den rutt för att komma hem till dig, vars dom har plats och vilka turlistor. Vi kan därför INTE garantera en specifik leveransdag. Vi gör dock allt vi kan tillsammans med transportören för att leverans ska vara så nära som möjligt önskat datum.

Boka inte in byggare, vänner, ledighet eller annat för montering en viss dag/helg före godset finns på er tomt.

Om man verkligen har behovet att leverans måste ske en specifik veckodag måndag-fredag så kan man boka en tillvalstjänst som heter tidslossning. Kostnad för det kan variera men oftast 1200 kr eller mer. Dock så kan den tjänsten inte bokas på alla orter. Tag kontakt med oss för närmare information.

Vid bokning av frakt på din order med DB Schenker eller annan transportör så erhåller du en bekräftelse på att bokningen är genomförd på din epost. Upphämtning av din stuga hos oss från Schenker kan ske samma dag som bokningen genomförs eller flertalet dagar senare beroende på transportbolagets plats i bilar och eventuella turlistor.

Behöver du få mer information om din transport så får du kontakta närmaste DB Schenker terminal och ange ditt 10 siffriga bokningsnummer som finns med i bekräftelsen på din e-post.

Fraktkostnad

Skulle du vara intresserad att få veta din fraktkostnad före beställning så skickar du epost till oss och anger din leveransadress och vilket fraktalternativ du önskar att få pris på.

Avhämta stuga från terminal

Om du väljer transport till närmaste terminal så hjälper Schenker till att lasta ditt gods på släpen.
Observera att om du har beställt en stuga från oss så måste du ha en släp utan kåpa oavsett hur stor släp du har då våra stugpallar lyfts från långsidan. Har du sido-balkar på släpen så måste du ta med egna pallar att lägga i släpen så traktorchauffören får ut gafflarna. Är du osäker på hur vi menar så får du gärna skicka ett mail till oss fråga, så kan vi skicka en bild bland annat.

DB Schenker meddelar inte alltid dig när din stuga finns på terminal. Kontakta din terminal.
Se länk: https://www.dbschenker.com/se-sv/om-oss/kundservice/soek-terminal

Ditt gods får inte stå på terminal mer än 4 dagar utan avhämtning. Från dag 5 så debiterar Schenker lagerhyra för varje dag som går och vi förbehåller oss rätten att faktura vidare denna extra avgift till dig.

Hemleverans till tomt med lastbil

Om du väljer hemleverans egen lossning, så betyder det att du själv måste ordna en traktor/hjullastare med vanliga pallgafflar som har en lyftkapacitet på minst 1500 kg.
Man får en kopia på fraktsedel när bokningen av transport är gjord.
Sedan aviserar Schenker 1-2 dagar före ankomst via telefon på ditt angivna nummer.
Detta alternativ ligger vanligtvis ganska lika i pris som att avhämta på närmaste terminal.

Om utebliven lossning av din stuga blir vid leverans på grund av att du inte är möjlig att nå via telefon eller att din traktor/hjullastare inte möjliggör avlastningen så Schenker måste ta med paketet tillbaka till terminal så blir Botniastugan debiterad för detta.
Vi förbehåller oss då rätten att fakturera vidare denna extra avgift till dig.

Hemleverans till tomt med kranbil

Om du väljer hemleverans med kranbil så behöver du inte ordna något med transporten förutom att vara på plats och kvittera sändningen. Utan kranbilen kommer hem till din angivna adress och lyfter ner ditt gods vid tomtgränsen.

Långa lyft över häckar eller annat ingår inte i priset. Skulle man på plats prata med kranbils-chauffören om att göra ett längre lyft, och Botniastugan får en faktura på detta av DB Schenker
så förbehåller vi oss rätten att fakturera vidare denna extra avgift till dig.

Avhämta stuga från fabrik hos oss i Bureå

Om du vill avhämta din stuga direkt hos oss i fabrik så hjälper vi kostnadsfritt till med lastning. Här gäller precis samma sak med släpen som på Schenker terminal. Läs högre upp
Skulle du komma utan pallar så att vi måste bistå med dessa så ska 125 kr per pall betalas via swish hos oss på plats. Dessa pallar går ej att retunera.

Försäkring transport

Om du privat har ordnat en kranbilsleverans från t.ex Schenker terminal så slutar vår försäkring att gälla vid avhämtning. Om du har valt att få godset levererat till ett företag där du sedan ska transportera varan från företaget och hem till dig, så slutar vår försäkring att gälla när godset har lyfts av på leveransadressen från Schenkers lastbil.

Transportskador

Alla eventuella transportskador måste anmälas av kund till oss inom 7 dagar från leverans, annars utgår inte någon ersättning. Det måste göras en notering på fraktsedeln angående skadan innan chauffören lämnar platsen. Tag bilder direkt på plats med din mobil/kamera och skicka med dessa foton vid anmälan till oss. Vi behöver även få veta sändningsnummer och en beskrivning om vad som har hänt och vilket gods som är skadat. Man ska vara medveten om att det ibland kan ta tid innan utredningen är klar och en ersättning kan betalas ut.
Skicka detta till oss med informationen ovan på epost till botnia@botniastugan.se

Leveransinformation – Partigods

Våra stugor emballeras och bandas i specialtillverkade pallar som är lika lång som stugans längsta plank. Även trä-materialet är bandat ytterligare en gång inuti pallen för press för att behålla materialet rakt för en trevlig montering.     Exempel på stugpall

Bastustuga Vråken 7 – 1 st pall                                Bastustuga Falken 15 – 2 st pall
Pall: 4300x1200x1200 LBH  Vikt: ca 1100 kg          Pall 1: 5900x1200x1000 LBH   Vikt: ca 1300kg
Vikt kan skilja beroende på tillval                         Pall 2: 3000x1200x1200 LBH   Vikt: ca 600 kg

Leveransinformation – Styckegods

Vid beställningen upp till 100 kg skickas varorna med buss, post eller DB Schenker.
VI kontaktar dig med ett specificerat kostnadsförslag/betalsätt för frakt och varor.